Hondoko elkarrizketa 2022ko abuztuaren 9an argitaratu zen.
Testua Maddi Ane Txoperenarena da eta argazkia Fokuko Idoia Zabaletarena
«Torturak erabat baldintzatu du ihes egiteko erabakia»
1960tik gaur egun arte arrazoi politikoengatik ihesean bizi izan diren
euskal herritarren historiak bildu dituzte Doraik eta Pratek 'Bestaldean'
liburuan. Nabarmendu dute askotarikoak direla bildutako bizipenak.
Iheslariak izan ziren haiek
ere, eta transmisio lana egin dute Bestaldean. Euskal iheslari
politikoen bizipenak liburuarekin (Txalaparta, 2022). Jaione Dorai
Oskotzek (Berriozar, Nafarroa, 1985) eta Ernesto Prat Urzainkik (Berriozar,
1978) 30 iheslari eta iheslari ohi elkarrizketatu dituzte, eta narrazioak eta
poesiak tartekatu haien hitzei, iheslari gehienen «bidea» markatu duten
«bidegurutzeek» harilkatuta.
Iheslaria,
itzal beltz hori... Ahantziak izan dira, nolabait?
JAIONE
DORAI: Ez nuke esango. Gaia ez da hainbeste
landu, baina ez dira ahantziak izan.
Zer dago
itzal horien gibelean?
ERNESTO
PRAT: Mugimendu politikoak erabili izan
ditu itzalak ihesean daudenei erreferentzia egiteko, eta hamaika arrazoi daude
tartean: bistan denez, errepresioaren mehatxuari izkin egiteko, segurtasun
afera... Horrek ekarri du bazterreko gai bat izatea, erdi tabua. Pertsona bat
ihesean dagoelarik, mamu gisako bat bilakatzen da, eta lagunek eta ingurukoek
ez dute galdetzen. Baina silueta izateari esker biziraun dute hainbat
hamarkadaz iheslariek.
Hain
justu, ezezaguna da iheslarien errealitatea. Horri aurre egiteko modu bat da
liburua?
DORAI: Bai. Eta orokorrean aipatzen da euskal gizartea, baina, gure inguruan ere,
nahiko gai itzalekoa izan da.
PRAT: 1960ko hamarkadatik hona, denetarik gertatu da erbestean, hamaika
errealitate, askotarikoak, konplikatuak, eta helburua zen aniztasun hori
islatzea.
Liburua
bizipenez osatuta dago nagusiki. Zergatik hautu hori?
DORAI: Bat, ez
direlako kontatu. Eta bi, erbestea ezin delako kontatu bizipenak ezagutu gabe.
PRAT: Nolabaiteko bidea da liburuaren ardatza. Ihes egitea erabakitzen
duzunean, bide bat hasten da, eta, bide horretan, ate edo bidegurutze batzuk
aurkitzen dituzu, erabaki batzuk hartzen dituzu, egunerokoan gai batzuk
suertatzen zaizkizu; kasurik hoberenean, sorterrira bueltatzen zaren arte. Iheslari
bakoitza errealitate bat da, eta hori islatzeko modurik egokiena beharbada zen
bakoitzak bizitakoaren arabera egitea. Horregatik puzzle hori.
DORAI: Euskal Memoriak euskal erbestearen inguruko liburukote bat argitaratu
zuen duela urte batzuk, eta horrek jadanik jasotzen du 1936tik hona egindako
erbestearen kronika sakona, datuz jositakoa. Kasu honetan, errealitatea modu
zuzenago batean hurbiltzea zen helburua.
Bakoitzak
du bere historia, baina badituzte antzekotasunak. Zein nabarmenduko zenukete?
PRAT: Ihes egitea erabakitzen duzunean hasten da bide hori, eta ia denetan oso
presente dago Espainiako Poliziak eta Guardia Zibilak tortura erabili dutela:
horrek erabat baldintzatu du ihes egiteko erabakia.
DORAI: Ematen du torturari ihes egiteagatik egin duzula ihes, baina ez da horrela
izaten askotan. Tortura oinarri-oinarrian dago; askotan, torturak eragindako
inkulpazio batzuetan atera delako zure izena: beste batzuk torturatu izanaren
ondorioz zaude zu egoera horretan.
PRAT: Eta zu torturatuz lortuko dute autoinkulpazioa eta zuk bertze izen
batzuk kantatzea, eta, orduan, errepresioaren txirrika bihurri hori
mozteko modua da zu ez harrapatzea.
Eta behin
bidea hasita?
PRAT: Pertsonaren izaeraren arabera: badira batzuk ihes egitea haustura bat
bezala bizi dutenak, bertze batzuek aukera bezala...
DORAI: Kasu guzietan aurkitzen da errepresioa. Eta elkartasuna ere bai:
etengabekoa da osagai hori, herrialde eta garai askotan. Iheslariek errepresio
neurri askotarikoen pean biziraun badute, elkartasunari esker izan da.
Ziurgabetasuna
ere hor da. Ez jakitea noiz arte.
PRAT: Etxe batean gorderik egoten ahal zara, bizitza publikoa egiten
Iparraldean, paper faltsuekin atzerrian, baina ez dakizu momentuko egoera
horrek zenbat iraunen duen.
DORAI: Hori ere bada errepresioaren ondorioa: dena gurutzatzen du denbora
guztian.
Paradoxa
bat dirudi: errepresiotik ihesi, eta berriz errepresioa.
PRAT: Askotariko neurri errepresiboak asmatu dituzte iheslarien kontra:
entregak, konfinamenduak, asignazioak, deportazioak, atxiloketak,
espetxeratzeak, paperak kentzea...
DORAI: Eta gerra zikina.
PRAT: [Joseba] Sarrionandiaren aipu batean aipatzen da inkisidoreak oso
irudimentsuak direla.
Emakume
iheslariak «bi aldiz ikusezin» direla diozue, baina liburuan entzuten dira
haien ahotsak: salatzen dute matxismoa, zaintza lanak ikusezinak direla...
DORAI: Emakumeok ez dugu baldintza eta egoera parekidea bizi alde horretatik
ere: azkenean, gizartearen isla da. Emakume iheslariek aipatzen dutenez,
errepresioa izan dute bizkar gainean, eta zama hori ere bai.
Zuek biak ere iheslari ohiak zarete. Zertan eragin dizue?
PRAT: Lagundu egin digu lana planteatzeko orduan: nola enfokatu. Eta, gero,
gauzak errazten dizkizu barnetik ezagututako errealitate baten inguruan
solastatzeak: gaiak elkarrizketatuei planteatzeko garaian... Beste iheslari eta
iheslari ohien harrera ere ezberdina izan da, nik uste: konfiantza horrek
lagundu du.
DORAI: Guztiz. Segur aski ez zen posible izanen gu ere ez bagina kide
izanen. Eta guri ere liburu hau ekarpen gisa atera zaigu, bihotz-bihotzez;
errealitate hori ezagutu dugulako, eta bazelako zerbait transmititu beharrekoa.
Batzuek
erabaki dute ezizenez agertzea. Gai mina da oraindik?
DORAI: Errepresaliatu batentzat, ez da erraza izaten bizipenez solastatzea.
Batzuetan, haiek beharra ikusita ere, agertzen zen halako bertigo bat, agian
bazirelako gauzak haien inguru hurbilean ere kontatu gabekoak. Orduan, bat-batean
liburu batean agertzea... Ez errepresioagatik bakarrik: orokorrean, jendea izan
da anonimoa.
PRAT: Jendeak lotzen du sobera agertzea arazo posibleekin ere, beti
badelako arriskua kausa berriak pizteko, edo zaharrak berpizteko... Azkenean,
errealitate bat da: kausa zahar pila bat ireki dira azken urteetan.
DORAI: Eta, gero, errepresaliatu guztiei gertatzen zaiena: «Ez, nirea ez da
garrantzitsua».
Iheslari
anitzek itzultzeko aukera izan dute, baina badira oraindik ezin dutenak.
«Noizbait iheslarien egoera konponduko bada» aipatzen duzue: liburuak balioko
du horretarako?
PRAT: Liburu honek agerian uzten du gaur egun ere zer gertatzen ari den.
Badira 25 iheslari eta zortzi deportatu ez dutenak etxera itzultzerik. Egoera
hori konpondu gabe dago: mahai gainera ekartzen du abisu hori.
DORAI: Horrek ez du esan nahi ezagutaraziz bakarrik konponduko denik: EIPK-k
bide orri bat plazaratu zuen Miarritzen 2013an, eta hor plazaratu zituzten
konponbiderako oinarriak. Baina kontu oso logikoa da: ezagutzen ez den
errealitate bat nola landu? Hori da oinarria.